Welkom op de blog van Diane van Rangen

Als student van de Academie voor Hoger Kunst en Cultuur Onderwijs (AHKCO) in Suriname moest ik voor het vak internetjournalistiek een weblog aanmaken. Dit hier is het resultaat van een kleine moeite.

Ik beschrijf zoveel als mogelijk de zaken die ik dagelijks meemaak en tegenkom. Deze kunnen variëren van dingen die in en rondom mijn huis gebeuren, maar kunnen ook zaken zijn die ik op straat tegenkom.

Ik wens u veel leesplezier en laat a.u.b. een reactie achter voordat u de blog verlaat.

Diane

donderdag 13 mei 2010

VES organiseert verkiezingsdebat

De Vereniging van Economisten in Suriname (VES) heeft gisteravond voor de vierde keer het verkiezingsdebat georganiseerd. De deelnemers aan dit debat waren: Dilip Sardjoe van de BVD/PVF combinatie, Humphrey Hildenberg van het Nieuw Front, Winston Caldeira, vertegenwoordiger van de Megacombinatie, en Robert Soentik van de Volksalliantie. Het debat begon eerst met een presentatie van de deelnemers en ze kozen allemaal met uitzondering van Sardjoe  voor een power point presentatie.
Caldeira was tijdens het debat de uitblinker. Hij kon met goed onderbouwde zinnen zijn gehoor doen  instemmen met  de visie  van de Megacombinatie.
Ik was teleurgesteld toen Hildenberg van het Nieuw Front en minister van Financiën geen zinnig woord kon uitbrengen over de economische situatie van Suriname. Ook het voortdurende "kunt u afronden meneer Hildenberg" van de discussieleider, werkte telkens op de lachspieren van de aanwezigen in de zaal. Telkens als het zijn beurt was om een vraag te beantwoorden, leek het alsof Hildenberg niet wist wat hij moest zeggen, dus kwam meneer maar met een of ander vaag antwoord op de proppen. Hoewel hij langer spreektijd kreeg van de discussieleider, Dirk Currie, moest hij toch bij elke vraag, minstens twee keer gevraagd worden om af te ronden.

Soentik, die had zo te zien niet door, dat het om een debat ging en niet om een  massameeting, waar hij mensen moest aanmoedigen om voor zijn cocmbinatie te stemmen. Gekleed in een zwarte jas en een rood hemd met een button van de Volksalliantie vergat hij  zijn intelligentie mee te nemen. Tot twee keer toe heeft hij bij het beantwoorden van vragen gezegd "daar heb ik geen antwoord op".  Moet zo iemand dan in de komende regering zitten?

Ik was toch wel blij dat Sardjoe meteen antwoord gaf op de vraag of er een land op aarde is dat rijk is geworden van de landbouw. ,,De Verenigde Staten is een van de landen die rijk geworden is door landbouw. Ze zijn de graanschuur van de wereld,” zei Sardjoe. Ook  andere landen zoals Brazilie, China, Mexico en India  zijn rijk ervan geworden. Alhoewel ik eerst sceptisch reageerde op Mexico, wist een medestudente mij te vertellen dat het inderdaad zo is. Toch kan ik het niet nalaten een sarcastische vraag te stellen; is dat de cocaïne landbouw?

Al met al, vond ik de presentatie van de SVD, de Surinaamse Verening van Deskundigen, het allerbeste. Zij wisten tenminste het publiek tot een hoorbare reactie te dwingen. Iedereen lag in een deuk. De SVD wist de politieke cultuur zo treffend tot uiting te brengen en te omschrijven, dat je meteen wist wie werd bedoeld.
De debaters wachtend op een vraag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger